25/11/2016

Wat we kunnen leren van de Black Friday heisa?

Het is zover, Black Friday is overgewaaid naar België.
Voor diegene die dit fenomeen nog niet kennen, lichten we dit graag kort toe.
Eens Amerikaanse vrienden en families samen de welbekende ‘Thanksgiving-Turkey’ verslonden hebben, staat Black Friday voor de deur. Black Friday staat namelijk bekend als de start om geschenken voor de eindejaarsperiode aan te kopen. Op deze dag geven retailers sterke kortingen en dat zorgt regelmatig voor onderstaande hysterische en voor ons misschien hilarische toestanden: 



Dat deze traditie vele Europese landen, waaronder België, bereikt, zorgt voor een breed gamma aan mogelijkheden. Bezoek je vandaag websites zoals bol.com, H&M, en ZEB, merk je meteen dat al wat de klok slaat, Black Friday is.

Nu, de vraag die we ons moeten stellen, is ‘Hoe kan ik als bedrijf hier mijn voordeel uit slaan? Wat zijn de mogelijkheden en hoe speel ik hierop in?’

Een evenement als dit biedt tal van mogelijkheden voor bedrijven en je hoeft dus enkel maar mee op de commerciële trein te springen. Bedenk een leuke promotie, communiceer dit via je touchpoints en je bent vertrokken. Op die manier is het eenvoudig om nieuwe consumenten aan te trekken en je bestaande klanten even in de watten te leggen, wat ideale klantenbinding is. 
Vandaag zoomen we in op Black Friday om aan te tonen dat evenementen en feestdagen erg belangrijk zijn. Elk van deze commerciële dagen hebben eigen kansen, opportuniteiten en communicatieverwachtingen. Volgens ons worden sommige evenementen de moeite waard om rond te werken:


Het is niet altijd evident hiervoor een bepaalde boodschap of actie te bedenken. Daarom hebben we 3 take-aways opgesteld om je hier mee te helpen:

1. Bekijk oudere campagnes
Gebruik je computer, smartphone of tablet en zoek naar leuke promoties, acties of campagnes die je concurrenten gemaakt hebben. Durf ook gerust andere sectoren op te zoeken. Wie weet doe je daar inspiratie op. Enkele van de tools die wij gebruiken zijn Pinterest en Google Trends.
2. Plannen. Plannen. Plannen
Het klinkt je waarschijnlijk al bekend in de oren, maar een ludieke campagne is net als Rome niet op een 1 dag gebouwd.  Begin dus tijdig met opzoekwerk en het bedenken van een leuke campagne of actie. Zo kan je op tijd communiceren en dus ook meer mensen bereiken. Om jezelf en je team genoeg ruimte te geven, kan je best een maand voor het event beginnen met inspiratie op te doen en te brainstormen.
3. Experimenteer
De ene poging zal meer opleveren dan de andere. Wees dus niet bang om te falen en blijf experimenteren. Hierdoor kan je alleen maar ervaringen opdoen. Kijk ook zeker wie je doelgroep is en richt je ook deels op hen. Het kan interessant zijn om je klantenbestand te vergroten, maar vergeet die trouwe “rakkers” niet.

Indien je graag wilt laten bijstaan door professionals. Contacteer ons dan via info@darvin.be.

Geschreven door:
Steven Van Eeckhoudt
Digital Marketing Strategist Darvin.
steven@darvin.be