18/11/2016

Website of social media?

In tijden waarin sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat steeds meer de kop komen opsteken, komt de bedrijfswebsite weleens onder druk te staan. Mensen hebben steeds meer het gevoel dat ze moeten kiezen tussen een bedrijfswebsite of sociale media. Wij willen deze mythe graag ontkrachten.

Volgens recente cijfers van de FOD-economie zoekt 19% van de bevolking wel eens via Facebook naar algemene informatie over een bedrijf. Niets is zo vervelend als niet weten waar het bedrijf ligt, wat de openingsuren zijn of hoe je het bedrijf kan contacteren. Ook wordt Facebook via de welgekende recensies vaak gebruikt om te controleren of het product en/of dienst dat het bedrijf aanbiedt ook wel de moeite waard is om aan te kopen..
Recensies Facebook

Laat het duidelijk zijn, prominente aanwezigheid op sociale netwerken als Facebook, Twitter, Instagram en eventueel zelfs Snapchat kan van groot belang zijn voor een bedrijf. Een goed beheerde Facebookpagina is naar onze mening een absolute must voor zowel kleine als grote ondernemingen. Het grote gevaar schuilt hierin dat eens je beslist om in te zetten op een sociaal netwerk, de pagina niet goed wordt onderhouden eens het nieuwe eraf is. Steek dus voldoende tijd in het bedenken van leuke posts en laat je hierbij ook gerust bijstaan door professionals. Onthoud hierbij dat wat vandaag tof blijkt, morgen al minder leuk kan zijn. Hiermee bedoelen we dat ook nieuwe methodes kunnen ontstaan om je publiek aan je te binden, en je als bedrijf daar ook aandachtig voor moet zijn.

Het belang van Facebook en dergelijke is alvast aangehaald, maar welke meerwaarde kan een website bieden op gebied van klantbeleving? Tot op vandaag zoekt maar liefst 80% van de ‘googlers’ naar bedrijfsgegevens, contactmomenten en openingsurenn volgens Tom Herrijgers, CEO van Marbles. Een website hebben is dus essentieel om de consument op de hoogte te houden en op die manier betrouwbaar en geloofwaardig over te komen.

Zoekresultaat Google

Buiten klantenbeleving biedt het hebben van een bedrijfswebsite nog tal van andere mogelijkheden:
  • Je eigen plaats op het web:
    • Mensen kunnen je vinden
    • Je hebt de inhoud van je website volledig zelf onder controle
  • Verwijzen naar Social Media
  • Mogelijkheid om emailadressen te verkrijgen van je (potentiële) klanten

Ons advies hierbij is dat het hebben van een bedrijfswebsite cruciaal is om zichtbaar te zijn voor bestaande- en potentiële klanten. Om mee te zijn met de verwachtingen van de markt, is prominent aanwezig zijn op de zorgvuldig uitgekozen kanalen een absolute must. Op die manier ben je beschikbaar voor de klant en kan je je mannetje staan tegenover de concurrentie. We kunnen dus stellen dat dit wel degelijk langs twee richtingen werkt: enerzijds kan je blogpost vanop je website communiceren via je verschillende sociale media kanalen en kan je deze kanalen ook inzetten om de website te vermelden. Op die manier krijg je meer - wat wij marketeers noemen - "awareness" en bezoekers die kunnen uitmonden in potentiële kopers.

Meer weten over dit onderwerp of heb je suggesties of feedback? Contacteer ons dan zeker via info@darvin.be

Lees ook zeker het artikel op de tijd.be over dit interessante onderwerp:
http://www.tijd.be/dossier/krant/Bedrijfswebsite_blijft_erg_belangrijk_in_Facebook_tijden.9832039-2972.art?ckc=1&ts=1479457948

Geschreven door:
Steven Van Eeckhoudt
Digital Marketing Strategist
steven@darvin.be