Darvin test: wat weten de Lokeraars van marketing?



Geen betere tijdstip dan de woensdagse markt in Lokeren om de oorsprong van marketing op te zoeken. Laten we zeggen dat de gemiddelde leeftijd van de Lokerse marktganger 65 is, wat meteen voor een interessante case zorgt. Wat is marketing volgens Lokerse senioren? Met GSM-microfoon in de hand ging Darvin de markt op, op zoek naar de volksdefinitie van het woord marketing.

“Dag mevrouw, mag ik u even een vraag stellen? Wij zijn Darvin, een Lokers marketingbureau op zoek naar de definitie van marketing, wat is dat volgens u?”. Een korte; “oei oei, nee danku” volgt en het ouder koppel stapt gestaag weg. Mijn collega Darvineer lacht: wacht, laat dit maar aan mij over. “Dag mevrouw! Wat is marketing volgens u?” De vrouw lijkt ietwat overdonderd maar antwoordt aarzelend: “uhh ja uhh dat is de reclame he”. Mijn collega en ik kijken haar verwachtend aan. “Ja..?”. Er komt niets meer.



We wandelen nog even verder over de markt, zijn kort afgeleid door een konijntje en parkieten op een dierenkraam, en vliegen er opnieuw in. We botsen op een amicale bende senioren die vrolijk in het Lokers de dag bespreekt. Ook zij krijgen dezelfde vraag. Bijna in koor antwoorden de wijze Lokenaars: “dat is de reclam he!” Na wat gelach en gebabbel zetten mijn collega en ik onze tocht verder. We besluiten nog even met een marktkramer te babbelen die ons vertelt over de harde concurrentiestrijd met groothandelaars op de markt (zeer interessant!). Hij weet ons te zeggen dat marketing volgens hem marktonderzoek is.

Een uur verder en een doosje aardbeien rijker, wandelen we terug naar kantoor. Onze conclusie: volgens de Lokerse 60-plusser staat marketing gelijk aan reclame. Volgens de dikke Van Dale is marketing een commercieel beleid. Toch maar een vaag gedoe lijkt ons. Daarom geven wij liever zelf een invulling aan de definitie voor marketing.

Reclame en marktonderzoek? Ja zeker! Maar het is meer dan dat. We kunnen wat mooie woorden in het rond gooien zoals word-of-mouth, guerillamarketing, disruptive marketing en meer. Allemaal correct en (soms) van toepassing. Concreet is het voor ons – Darvineers – hardwerkende zelfstandigen verderhelpen met alle vaardigheden die wij in huis hebben. Denk aan digitale en online communicatie, grafisch en strategisch sterk uitgewerkt. Want marketing dat draait volgens ons om mensen.

Geschreven door
Flo Van de Velde
Copywriter Darvin
flo@darvin.be

Darcave

Pr. Thuysbaertlaan 12B
9160 Lokeren

  +32 (0)9 298 06 96

  info@darvin.be